Direktlänk till inlägg 29 november 2010

Måndag

Av åsa eriksson - 29 november 2010 12:04

Måndag igen..veckorna går fort..snart inne i Julmånaden december..idag har vi 10- och strålande sol........................

 

Har många tankar i huvudet precis som Lisa brukar ha....

Har varit in och tittat på whippet i utställningsringarna och visst hittar man mycket ögongodis......................................

Men tittar man åt whippet på kapplöpning så tycker jag att dessa är mer än bara acceptabla rent extriört..

man skall ju komma ihåg att de som ställs ut tävlar om att bli den vackraste hunden..alla är långt ifrån så extrema som dom som tävlar om Cert CACIB BIR och BIG..som alla i andra sporter så blir det en liten klick hundar som tävlar om dessa meriter .

På rundbanan tävlar vi om att få den snabbaste hunden..men i det stora hela är det mellanskiktet som är flest till antalet och så tror jag nog det ser ut även på utställningssidan.

 

Nu pratar jag om vuxna hundar inte om valpar..................

Undrar hur många procent som kommer ut och blir Ch..från olika kullar..komna från bra föräldrar.

 

den målsättning man kan sätta när man är intresserad av just kapplöpning/avel är att hålla sig till rasstandarden inte att gå upp och tävla om den vackraste hunden ..det är en sport för sig anser jag.

Rasen whippet är mångsidig och det skall vi vara rädda om..för mig är utställning till för att bedöma hundens kvalitet för avel och uppfödning..att man sedan har gjort en show av det hela som går ut på att få mest möjliga cert och BIR och BIM ..inget ont i det eftersom människan tycker om att tävla..och går man på en utställning så kan det hagla både tvåor och en del treor över dessa skönheter också.

 

WHIPPET PÅ RUNDBANA HAR EN ALLDELES FÖR LÅG STATUS ...vi har många tävlande som håller bra klass om man nu håller sig till enbart rasstandarden ...och därmed håller bra för avla på.......

bettfel ..kryp..sjukdomar ..är inte värre hos dessa individer än de som ställs ut.

 

Vad jag tycker illa om ..är när det delas på rasen....och när de sägs att det finns en kapp/utställningswhippet

 

Whippet som tävlar på rundbanan håller rastandarden .....och är därmed klassad som whippet...att man kunde önska att de ställs ut det håller jag med om ..i alla fall de som skall gå i avel.

 

Att vi inte tävlar i skönhet med dessa må vara ..allt har ju sina för och nackdelar..även utställning.

 

Nej jag vill nog fortsätta med att påstå att vi inte har någon större skillnad på rasen i helhet..utan inriktingen på vad vi människor gillar att pyssla med.

 

 

 

 

 

 

 
 
Anncie

Anncie

29 november 2010 23:11

God kväll Åsa! Intressant ämne det här,finns mycket att lägga tankarna på!
Ha det gott så länge!
Go natt Go natt!
/Kram Anncie

http://www.steelsuccess.se

 
Ingen bild

Sofi

30 november 2010 22:47

BRA att du förtydligade att det var vuxna hundar.. Då valpar inte får tävla i race...=)
;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åsa eriksson - 24 augusti 2017 09:14

nya tag .. livet rullar vidare..med hundar/barnbarn/barn skrivandet kommer jag att ta tag i om några dagar ha en fin dag ..   ...

Av åsa eriksson - 7 augusti 2016 20:05

   det har hänt en hel del.. SM i hundkapplöpning har gått av stapeln..inga hundar från oss anmälda..   dock en Veteran DJ Vargtass SM-vinnare 2011/ och 2:a i semin/4 i sm final 2016 Grattisar! Debuterade gjorde GH-Girpower /ägare Hanne ...

Av åsa eriksson - 7 augusti 2016 20:02


         12 år ..och jag 72 ..det går med rasande fart vill jag lova..   ...

Av åsa eriksson - 23 juni 2016 10:03


  står för dörren.. vi laddar.. och gör som ....   ...

Av åsa eriksson - 23 juni 2016 09:45

  är klar för licens/ månad juli.. senast sprang han tillsammans med Irwin/Vito som han kallas.. lämnade ett par längder i start till Vito.. för en gångs skull bytte Vitpår direkt utanför box / gick direkt in..Jack fattade galoppen bytte ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards