Alla inlägg den 12 april 2013

Av åsa eriksson - 12 april 2013 12:25

och jag förstår /när jag ser bilderna på mina äldsta barnbarn Maja/ Emma/att vi alla har blivit äldre..

  bakning har alltid stått högt upp på gilla/listan så även idag...

  här i väntan på att  någon...skall komma på besök..

  mycket snö..och ungarna något mindre än i dag..

  en sommar med båten..

   i fjällen/sommartid..semester va ordet! 

Av åsa eriksson - 12 april 2013 08:26

det var länge sedan..

en helg ligger framför oss/idag bjuden på middag hos bästa vänner..

inget dåligt samvete för att hundarna får stanna hemma..vi tillbringar hela dagarna åt att bara vara hemma med dom/

och det är skönt att komma hemifrån/skönt att prata om allt och inget.


För oss är hundarna / just hundar och inga barn..vi älskar dom/..men vi tar plats själva/likaså våra barn/barnbarn/vänner..och så har vi alltid fungerat..


Tråkig tillvaro /rent statistiskt i % vet jag inte om vår tillvaro med hundarna är..tror att dom uppskattar att få vara hund/utan att dra på sig en massa kläder/skor och strumpor/ allt för stökig tillvaro/utan restrektioner.....nej,för oss är det rutiner/fostran av hund/som gör våra hundar och oss lyckliga...vi kör kanske det lite mer o/moderna stuket /en hund/är en hund..

nog med tråkigt värre...


Att bli med hund :

innebär framför allt att hunden får fortsätta att få vara hund/inte ersätta något ..i sin ägares liv..hunden skall bli ett kompliment till den övriga familjen..ett positivt sådant/som alla kan glädjas åt/inklusive hunden...

att vi sysselsätter oss med kapplöpning/har blivit en livstil som passar oss/hundarna..därför whippet..vi har sällan valpar/eftersom jag tycker att det är att utsätta tikarna för något som de själva inte bestämmer över..och blir det en valpkull/så blir det på mogna tikar/och inte så många kullar på samma tik../och för att vi själva vill behålla något efter intressanta linjer som vi vill skall leva vidare..

det finns risker med allt naturligtvis..men först och främst har vi våra hundar för sällskaps skull...inte för att sätta valpkullar till världen/och definitivt inte för att konkurrera...vi utsätter inte våra hundar /för enbart egna intressen..

kapplöpning då..säger kanske många..det är väl egna intressen/ja,i allra högsta grad..men vår ras är till för att jaga/springa..och eftersom det är förbjudet att jaga vilt..så kommer deras jaktlust att stillas/även på kapplöpningsbanan....visst kan vi avla bort den rasegenheten..och tycka att vi gjort något bra/betydelsefullt..för att kunna ha whippeten enbart som en behaglig soffhund/men då gör man det ganska så bekvämt för sig som uppfödare av whippet/

Whippeten är en vildhjärna som valp/och är född/eller skall vara född med en stor portion jaktlust/och det kan ju ställa till det vid lössläpp...men det tycker jag att man som whippetägare får ta...och då ev. bara släppa en/en så att det inte går alltför hett till/och att de inte drar med varandra i en hektiskt jaktlek som kan sluta med slagsmål..

inga whippetar för oss/ som inte jagar..den dagen som jag har blivit så bekväm av mig/så jag går ut och vill släppa en hög med hundar utanför huset..då skaffar jag mig en annan ras.....


Välj ras efter hur du vill leva själv..

och orkar du inte gå långpromenader mmed hundarna i koppel..och vill du inte syssla med någon form av aktivitet som innehåller jakt /så tycker jag inte att whippeten/med sin jaktlust / passar just dig..om du inte har gjort om rasen till /icke jakthund..


Visst kan man slå sig på bröstet och säga att alla andra utom du själv gör fel...

och jag säger inte att vi gör helt rätt vi heller/men vi försöker att ha hunden i familjen som hund/och rasen vi skaffat oss och har haft i 40 år passar/och har passat oss ....det har ju också visat sig av de resultat som hundarna presterat under alla år/ som också då är en fin bekräftelse på ett sunt avelsarbete..en greyhoundägares ord får sluta detta inlägg:

Så Fiin..det syns att det är Åsa hundar i honom..

en kommentar som blev en  komplimang som värmer....


Ha det bra gott folk.....

Dagens fundering..

men i det stora hela/finns det i betraktarens ögon..vad dom vill få det hela till..och jag har egentligen inget emot att hundarna gullas med..

















Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards