Alla inlägg under januari 2013

Av åsa eriksson - 30 januari 2013 09:15

att Maja är duktig på att ta sig fram i vattnet vet jag..nu Grattar vi henne för den fina prestationen att simma 1000 m/1 km

..suveränt !

 

Av åsa eriksson - 28 januari 2013 09:54

och hör och häpna..

+ grader ute..

inget vidare det heller..

blixthalka på vägarna bäddar det för....

Ta det lugnt ..med andra ord!



Av åsa eriksson - 27 januari 2013 20:20

Överraskande men roligt..

Emmalines DJ Kristina Kanel/ägare Fam.Ahlström/Olsson

f.2009

u.Sökövintin Derek

e.Sökövintin BS Juliet

 




Emmalines JJ Sahlin' ägare Fam.Af Donner

f.2008


e.Jykä vd Spaarnemuete  u.Sökövintin BS Juliet

 


Jättestort Grattis från Emmalines kennel!



Av åsa eriksson - 27 januari 2013 10:14

  igår var vi som sagt på restaurangbesök..

och när jag ser bilderna så här i efterhand så slås man av att barnbarnen har blivit så stora..likaså hur vuxet dom agerade ..

beställde sin mat själva och lite skoj var det när man hörde..vill ha köttet välstekt..en underbar servitör i mogen ålder med barnasinnet kvar gjörde inte saken värre..

en jättemysig kväll..lilla Märta hade barnvakt /Sofis bästa väninna /med familj!

här några bilder från kvällen..

Maja...som stog för inbjudan/Ett alldeles speciellt Tack från Mormor/Morfar!

 

lillasyster Emma ...som idag kan kalla sig mellansyster..

 

Morfar /Janne

 

mor/mormor/ Dotter Sofi..

 


Tack hela familjen för en fin kväll..med god mat!






Av åsa eriksson - 25 januari 2013 08:09

isande kallt har vi..tror att vi har kallast i hela landet idag..

tankar om våren och värme gör sig ständigt påmind.......och visst önskar jag mig bort till varmare klimat!


vad händer idag då ..fredag och snart helg..inget särskilt alls..och man kan ju inte städa varje dag/en tanke far snabbt igenom huvudet..kanske skall jag flytta soffan lite längre ned..men kommer strax på att ..inga såná påhitt längre/och jag tyckte mig skymta gubben sovande i den..


vad gör ni andra som sitter hemma med alldeles för lite att göra och alldeles för kallt för att hitta på något utomhus..

kvalitetstid kallas det av yrkesarbetande ..man njuter av att bara vara/men av pensionärer som vi/ kallas det dötid..lustigt ord för att komma från gamlingar...

 


här är det soppatorsk för nya ideer och dagarna går åt att göra ingenting..nej tacka vet jag när Sofi jobbade(nu är hon mammaledig)och vi hade fullt upp med barnbarn som kom och gick..och vi hade tider att passa!

I dag finns vi till när det strular till sig ..eller när ungarna längtar efter oss..och vi dom..´men det är väl egentligen precis vad vi idag orkar med ...

men alla behöver vi någon slags schema lagd fritid..på äldre dar..

skall inte klaga ,men jag föredrar när det rör på sig!


min gubbe delar inte min åsikt ang.att det rör på sig eller snarare att vi rör på oss/ han har som vanligt haft en hektisk schemalagd tid/på sitt eget sätt ..som varje år vid den här tidpunkten /flera månader av TV tittande ..skidor/mera skidor..och passande av tider..så han håller på traditionerna..


Imorgon blir det restaurangbesök med hela fam.Olsson..en försenad present till Majas 10-årsdag..vi ser fram mot några timmars gemytligt pratande och ätande!


Önskar  mina vänner en behaglig Helg med en behaglig temperatur för roliga aktiviteter/både ute/inne!

 














Av åsa eriksson - 24 januari 2013 12:46

hundarna kan börja vara ute igen och promenera..inga lössläpp när det är så kallt..

ser fram mot helgen..då det räknas med 5-


har som många andra läst igenom SHCF..motioner..

bra att det ventileras..

SM 2015 låter avlägset..och för mig personligen ligger det inte någon tyngd i att lova att det öppnas för sprint/veteran.

Bra att det förs på tal och lyckat att det kommer från en greyhoundägare och gammal kunnig hundkappare................


Bra också att att storlekarna  på whippet togs upp..Även den motionen kom från en greyhoundägare..det känns nästan pinsamt när greyägare ,men inte whippetägare reagerar..där nämns att whipparna börjar komma upp i storlek med greyhoundtikarna och  rasstandarden ifrågasätts...frågan kommer att jobbas vidare med..

själv har jag inget emot att hundkappen fortsätter som vanilgt dvs fri höjd för whippet/men vi kanske inte skall släppa den hur fri som helst..men som jag tidigare nämnt tycker jag att en inbjudan skall finnas vid varje tävlingstillfälle/klubb..till hundar under 51 cm rek.höjdgräns..rasstandarden

kan förstå som tävlande och ägare att man inte har samma ansvar som att föda upp/låna ut sin hane..

och i kullar så blir det oftast blandad kompott..stora/ mellanstora /mindre..och alla vill vi ju kunna vara med och tävla...


men som uppfödare så vill jag åtmintone sträva efter en whippet som följer rasstandarden..min alldeles egen filosofi går ut på att

bjuda in till några fina /åtråvärda /lopp till de hundar som håller höjdmässigt..

jag tror att många av dessa skulle få visa sin kapacitet ..och att de skulle hålla samma fina tider som de större bröderna/systrarna..

vid val av avelsmaterial skulle det underlätta ..åtminstone för mig/och på sikt då hålla ned storlekarna/

och naturligtvis så kan man även hoppas att de i slutänden väljs efter hela rassstandarden inte bara efter höjd...............

snabba whippar är åtråvärda ..när man älskar hundkapp..men jag tycker att det inte får kosta oss rasen!


Vi har en ståtlig madam Breeze..hon är inmätt till 52,5 cm som unghund..och jag kan tänka mig att hon i år kan komma ned till 51,5 cm..men är tydligt över vår rek.svenska rasstandard..hon är till försvar/ hälften amerikanska och de har en helt annan höjdstandard..tror att det är  53 cm tikar-57 cm hanar ..och dessa höjder är inte rek.utan maxhöjder.


vi har nyligen fått igenom tik-SM

som grund till detta ligger bl.a höjd/vikt..men också att tikarna som i procentuellt är mindre /lättare/ aldrig fick visa sin rätta kapacitet..


skadorna blir påtagligare vid blandade lopp..och naturligtvis så också vid blandade storlekar/vikt..oavsett kön..

många whippetägare och även greyägare brukar resonera som så..att det fungerar ju på greyhoundsidan...men där delas de flesta lopp upp numera ..och vad jag kan förstå så har dom inte längre någon rasstandard att ta hänsyn till längre..som det är idag så är whippet /uppfödare skyldiga att avla så att vi inte går stick i stäv med vad  rasstandarden säger..även om det heter att höjden skall räknas i förhållande till andra fel och förtjänster..höjden i sig själv är alltså inte diskvalificerande..


skall det gå så långt att vi får en uppdelad ras..som greyhound..

inte mig emot ...men just nu finns vi i Ingemansland med våra tävlade whippetar..och som uppfödare så vet jag inte vilken fot jag skall stå på..och jag hoppas att alla ägare av hanhundar som går i aveln..också har ett bryderi/vad som är rätt eller fel..och vad det kan föra med sig!


Jag vill nog inte ha en mindre greyhound att tävla med..fortfarande så tycker jag att whippeten som ras är en behändig följeslagare..hemma /och på banan




Nu tänker jag tankar som inte handlar om mina egna hundar ..utan om hundkapp i stort/framtid..hur vill vi ha det/och vad räknas idag som stort/för stort!



Av åsa eriksson - 23 januari 2013 13:48

vår

Sökövintin Derek f.1999.d.2010

e.Paletins Kansas Kid u.Chandara´s Xinti

 


Emmalines DS En Stor Stark f.2007 d.2012

e.S Derek u.Sökövintin BS Juliet..

 

Sökövintin BS Juliet f 2002 d.2013

e.Ringdove Baby Jaymes u.Sökövintin Sissi

   

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards