Alla inlägg den 1 december 2010

Av åsa eriksson - 1 december 2010 09:08

En bister morgon med 18- ruggigt kallt och hundarna kan inte vistas ute längre stunder än kisspromenader..inget vi längtar efter..

 

Bister blir jag också.............................................


......

när jag förstår att man kan höja sin egen status som uppfödare samtidigt som man sänker andras.....................................

 

Minns med en aning förvåning när denna uppfödare ringde mig..väl hemkommen från Tyskland ..(där en parning nyss hade genomförts)...med orden..jag är så glad att min tik är dräktig!

 

 

 hon kräktes på vägen hem....har aldrig nämnt detta förr..men nu tycker jag att det sitter på plats..alla har vi varit nybörjare och jag tycker nog att SKK kanske skall se till att nyblivna uppfödare skall gå på utbildning.....................................

inget fel i det ..men man skall inte kasta sten i glashus...att sedan kommentera att både kreti och pleti kan ta en valpkull kan i och för sig stämma...men vad höjer just dig över alla andra..vad jag tycker skall även hanhundsägaren som lånar ut sin hund till avel också gå på denna omtalade utbildning.......................

 

Det är bra med debatter ..men inte på lågvatten-nivå........

Rasstandarden har ändrats i ord.. men betydelsen är densamma.

Det är väl egentligen bara höjderna som som ser annorlunda ut.

 

Detta med rastandard /kapp/utställning och nu uppfödning av rasen whippet har nu i mitt tycke blivit så infekterat av lekmän att rasklubben borde göra något åt det hela...................man sätter ut rasstandarden för att sätta ett pekfinger åt andra..där det bl.a står .. snabbhet och arbetsförmåga..men samtidigt delar uppfödaren själv upp rasen i kapp/utställning..förstår ingenting.

 

Hoppas innerligt att rasklubben snart lägger sig i det hela och ordnar en sammankomst där dessa ämnen diskuteras..vi på kappsidan hade ordnat just ett sådant möte under vårt SM..men tyvärr kom inte dom som diskuterar detta värst...............

 

Det skulle vara bra om vi fick rätsida på dessa bekymmer så slipper vi själva göra oss till åtlöje på bloggarna................vill inte skapa osämja ..vill inte prata skit om andra..men nu tycker jag att några trampar på andra..för att själv nå framgångar.

 

Att skriva egna tankar om problem eller analysera ..är fullt möjligt ..men att hela tiden måsta höja denna ribba för att utåt sett verka kunna allt..måste vara en enorm stress..man får hoppas allt blir som man föresatt dig..men när problemen kommer så är det skönt att kunna samarbeta med andra..vara öppna ..ärliga..och framförallt även kunna se nackdelarna hos sina hundar inte bara fördelarna..och att inte blanda in personer i hundarna..t.ex att man inte tycker om DS En Stor Stark för han bär kennelnamnet Emmalines..detta med namnet var bara en liknelse................alltför många lägger in sitt personliga tycke i ägaren eller uppfödaren..och glömmer totalt bort att se hunden som den är.....................................många bra hundar har därför glömts bort i avel..lite av det ser vi även när det gäller just kapplöpning/utställning..man dömer bort whippeten på rundbanan av just utställningssidan och vice versa.

 

Vi skulle få både en friskare och sundare ras om vi samarbetade mer...............................................

..........................

 

När man väl kommit över fördomarna.. tror jag att man har kommit en bit på väg som duktig uppfödare..att sedan inte få fram den snyggaste /snabbaste hunden ..vilket är få förunnat..kanske man inte lyckas med i brådrasket..om än inte alls.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards