Alla inlägg under september 2011

Av åsa eriksson - 16 september 2011 13:05

på Emmalines DS En Stor Stark

sista sommardagarna...och hundarna och jag njuter av vädret...

  i morgon bär det av till Järbo..

tippar ingenting ..för det är så jämna lopp så det känns

lite nervöst!


Lycka till för all Emmalineshundar som tävlar denna helg...

och Lycka till för de svenska hundarna som utmanar de tjeckiska fartvidundren!


Av åsa eriksson - 15 september 2011 08:49

vädret stabilt..önskar att allt och alla var stabilt..

European Classic semifinaler är avklarade ..och det gick väl ungefär som befarat..

Utskåpade är rätta ordet..blev de svenskägda hundarna..då menar jag whipparna..

med dryga sekunden och mer därtill för några..


Vet inte hur de ser ut de fartvidundren som sopar banorna så kopiöst med  några av de absolut bästa svenska hundarna över denna distans

även om en del gick till final så kan man knappast kalla det för kunkurrans till de tjeckiska hundarna..klasskillnad vill jag lova!

Hujena mig sån diskussion det kommer att kunna bli . om man vill..snabbare än snabbast.!!..och  håller dom rasstandarden!!!!

Vet ju att Orlandovalpar väntas till Sverige ..

här hemma läggs det ju ned en hel del energi på just kapplöpning/ kontra utställning/rasstandard,nu har whippetklubben/medlemmar ett gyllene tillfälle att  se en tävling med åka i..nackdel eller fördel..och bilda sig en uppfattning vad hundkappen kanske håller på att utvecklas till..fördel eller nackdel..och då även bilda sig en uppfattning hur vi har det med hundarna som tävlar och föds upp i Sverige...fördel eller nackdel...hundarna  som  tävlar i Europen Classic tävlar inte för FCI ..vilket inte heller våra svenska hundar gör..fördel eller nackdel!


Har sån lust att åka till Borås för att enbart titta på loppen och kolla på hundarna !

Det här känns kluvet..

vill man ha snabb-snabba hundar finns det  verkligen fartvidunder vill jag lova..och vill man para sin tik för att få uppleva fartens tjusning finns tillfällen......och jag tror att några kommer att prova på!!!


på banorna så småningom kommer det att bli racarnas julafton..men frågan är hur kommer hundkappen att utveckla sig

blir whippeten en delad ras --eller !!!!!


Åka av blir det i alla fall i finalen på lördag ..då för de tjeckiska hundarna förstås!

 


Dagens fundering igen!






Av åsa eriksson - 14 september 2011 20:49

en tanke till familjen K.Säll  


Av åsa eriksson - 14 september 2011 14:33

med sonen Zorro..leker bra ihop..Zorro bor hos Görilds dotter!

 

Av åsa eriksson - 14 september 2011 09:11

och ´med det följer också ett bättre väder..lite sol och skapligt varmt..håller tummarna för de duktiga hundarna som är anmälda till European Classic..att vädret och startgroparna  fungerar...många har valt bort denna tävling som anses lite extremare än vanliga tävlingar..

många bra hundar från tjeckien har hittintills sopat banorna med våra svenska hundar..

och mycket surrar i luften ..har aldrig varit och tittat på tävlingarna så jag kan inte uttala mig om varken tider..hundar..storlek ..distans

Kortdistans..som är andra länders specialitet körs..många vet jag har önskat att denna tävling gått över 550m eftersom Sverige håller i arragemanget...så är det nu inte..men jag tror att det skulle blivit mer uppslutning/åtminstone från hemmahundarna ..i dag ser det lite tunt ut i startlistorna..semin för whipparna är det endast 4 i varje heat och tre går vidare.

Men stort LYCKA TILL vet att de hundar som ställer upp är ruggigt bra över denna distans!




Sverige är det enda landet som tex tävlar över 550 m och jag tror att de längsta loppen i andra länder är ca 400 m ..men som dock sällan används...fördel eller nackdel.

våra hundar springer mestadels över medel distans ..

våra hundar får endast springa ett lopp per tävling(med undantag för omlopp..dock  totalt över 900 m)andra länder körs det ca tre lopp per tävlingstillfälle/dag..därav de korta distanseran kan jag tro.


de  Svenska hundarna skall kunna hävda sig både över kort -medeldistans.


hanar springer mot hanar

tikar mot tikar i alla andra länder utom i Sverige..


under stor påtryckning har vi från i år 2011 haft SM för både tik och hane och det kommer också att utses årets tik årets hane från förbundet..

det känns som en upprättelse framförallt mot tikarna!

Vi kommer kanske att få uppleva ett SM över både sprint och medel..som det finns  och alltid funnits för greyhound..

det gäller att vi jobbar för saken


när jag ändå har kommit in på detta med tävlingar så ..ser jag att förslag finns att köra lopp med blandade raser om tiderna överensstämmer..

Nej tack säger jag!

detta för att få ihop lopp..'Nej tack säger jag!


min egen förklaring till att de glesnat ute på banorna..med greyhound..är fortfarande att det körs för mycket tävlingar..


samla ihop fina lopp med prispengar till alla..inte bara ettan -tvåan -trean..

så skall ni se att de flesta kommer tillbaka..


tävlingar högst var fjortonde dag ..och prispengar tll alla ..även vanliga race!

ser att Åkers kanal har gjort en satsning på just whippet ..men fortfarande är det bara ettan -tvåan -trean man satsar på..fel tycker jag!


Saluki..vad jag vet så  har ägarna själva sagt ifrån sig prispengarna..för att de tillhör FCI

?????????? nu vill de ha pripengar ..men problem uppstår???????????

de tillhör ju SHCF när de tävlar rundbana?????????


Enligt mig så är detta enkelt ..vill man ha prispengar ..så är det OK

men på något vis så har allt krånglat till sig..vet inte med vad!

man tävlar ju med två böcker en FCI och en SHCF

både whippet-greyhoud gör detsamma......och har inga som helst problem........skulle vara kul att få höra vad problemet ligger någonstans.


men jag säger direkt nej till att blanda olika raser..i loppen..dels för skador ..undrar vad försäkringsbolagen säger ..om man har en dubbelt så stor ras som springer i samma lopp.

dels för spänningen..


Nog borde det kunna finnas andra lösningar till de raser som ej finns så många av..whippeten har varit i samma situation..och i dag är vi i majoritet..


det jag ser är ju att tidsmässigt så ligger Salukin och whippeten rätt nära varandra ..så det känns som om just vår ras skall få stryka på foten ..och just dessa kommer att få springa blandlopp..och det kommer då att bli klass 2 och 3 som det kommer att köras ..eftersom  dessa platsar med varandra i tid..detta är ju ett förslag och kanske inte alls blir som jag befarar..man skall ju inte måla fan på väggen som det sägs!

kanske har jag fördomar och är alltför inbiten hundkappare för att förstå och tillåta något sånt här..vet att licenslopp har körst ..med just dessa olika raser tillsammans och tycks ha fungerat..


jag önskar verkligen att Alla raser skall få tävla och jag om någon kommer att ställa upp för att Saluki skall få jämna lopp ..men inte med whippar!


Ja, det var dagens funderingar  som idag bara är funderingar !
















Av åsa eriksson - 14 september 2011 09:04

alla ni som tävlar i European Classic i kväll ....se till att Sverige håller ställningarna!

 

ingen hund från vår kennel är anmäld ...........

Av åsa eriksson - 12 september 2011 12:54

vill vi inte ha sa mor Sofi vid ett tillfälle..i unga år

nu har de själva barn och de är vad man kan kalla hundkappsungar ..men duktiga sådana..de passar barn ..de står i kiosken ..de hjälper till på alla möjliga och omöjliga sätt..

här kommer Maja med mor och DJ Hanna med H ...vid defileringen,(nej jag tittade efter så är det vid segerdefileringen..Hanna har ju fått en rosett..) och det slår mig ..vad hon har vuxit vår Maja..

  här är målfotot i Hannas lopp

1. a Hanna 2.a Classic 3,a Flying Hourse 4.a El Switch Point

 snyggt jobbat tjejen! 

Hanna ligger gärna och ofta på Majas arm och sover..men jag tror att Marta står högt i kurs som favorit utanför hemmaplan..de två gillar varandra 100%.

Ja hundkappsungar är dom..men tittar jag på bilderna så får dom verkligen vara med om annat också..


Aikido står högst på listan åtminstone för Maja som är inne på andra terminen..syster Yster kom med i år ..och det är kul!

Här tar Maja emot gult bälte!

  

Här är bägge systrarna gullungar!

  sedan finns det häst..och ridning som ligger närmast för Emma..Maja tycker det är helt OK..men jag tror nog att denna aktivitet får ge vika för simningen..men vad vet jag..

här Emma som fått en liten mindre variant ..

  här Maja

  ja familjen vet vad dom har att göra ..

arbete.. hem .skola.. hundkapp..ridning.. aikido.. inga fritidsproblem där inte!

slutar med några foton som jag återigen knyckt av dotter Sofi .....

målfoto på JJ Sahlin

1.a JJ Sahlin 2:a Pandora 3.a DJ Kristina Kanel 4.a Ultra

  bra jobbat tjejer!


till slut en bild på mormor som fick den äran att passa smått!

   hundkappen är ju uppbyggd på att hjälpa till..som även kan ge sådana här mysstunder!



Av åsa eriksson - 12 september 2011 11:16

har blivit förälskad i kattbilder..

här kommer en festlig bild på två katter ´..som man kan tyda lite hursom..jag lägger in..

fy, vad han skrattar åt mina misstag..så piinsamt!

  allt lite ledsen jag....................................

Presentation

Gästbok

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Emmalines tel.0705252926

Valpar ..

Valpar finns just nu på kenneln /  


Skapa flashcards